Adios Panama, Bienvenidos Costa Rica - Reisverslag uit Puerto Jiménez, Costa Rica van Robert Dolmans - WaarBenJij.nu Adios Panama, Bienvenidos Costa Rica - Reisverslag uit Puerto Jiménez, Costa Rica van Robert Dolmans - WaarBenJij.nu

Adios Panama, Bienvenidos Costa Rica

Door: Robert

Blijf op de hoogte en volg Robert

22 September 2015 | Costa Rica, Puerto Jiménez

Dag 8 Boquete (Panama) - Puerto Jimenez (Costa Rica)

Na een leuke dag stonden we weer vroeg of om een ontbijt te scoren. Om half 9 meteen de bus richting David, grote stad van Panama van waaruit de bussen naar Costa Rica gaan, die om de hoek van ons hostel stond gepakt. 1,75 dollar voor een rit van ongeveer 45 minuten, veolia eat your heart out?

Order David meteen een rij aan bussen die naar Costa Rica gaan. 2,10 dollar, wederom stuntprijzen.

Aangekomen bij de douane, even formuliertje invullen en binnen 5 minuten een stempel in mijn paspoort. Erna lang moeten wachten op de lokale bus, vreselijk heet is het. Gelukkig heeft de bus geen airco en duurt de rit circa 2 uur. Erna nog een taxi gepakt naar de haven van onze busstop en voor 6 dollar pp waren we dan eindelijk in Puerto Jimenez!

Meteen even eten bij de lokale surfbar (Delfins). Kwam nog een van de medewerkers naar ons toe omdat er brulapen in de bomen naast de bar zaten.

Eerst even gecheckt of we via een reisbureautje een tweedaagse tour door de jungle konden maken. Helaas is er een limiet van 35 personen wat mag overnachten bij de rangers en was de eendags hike al vol. Even balen.

Erna naar ons hostel aan de rand van de bewoonde wereld, tegen de jungle aan. Hostel El Perezoso. De eigenaar is een Italiaan die al 12 jaar in Costa Rica woont genaamd Omar. Hij zei al zelf dat het een Arabische naam is maar hij niet bij Isis us aangesloten, man met humor dus ;-). Ook een Amerikaanse jongen die vandaag is aangekomen dus met zijn drieën de kamers bezet. Omar gaf ook aan dat er genoeg te zien is zonder cocovado national park te betreden en we alsnog voor overmorgen een dagtour kunnen doen. Dat gaan we nog even overleggen.

Omar heeft een eigen grote tuin waar hij van allerlei planten heeft. Van planten met medische doeleinden tot cacao. Ook heeft hij vele kikkers in zijn tuin, en rond 6 uur nam hij alle gasten trots mee voor een kleine tour. We hebben een paar kikkers gezien, van die kleine met vuurrode ogen tot grotere exemplaren. Ook waren er een paar spinnen en een grote sprinkhaan aanwezig. Ja, ik zit midden in de jungle. De gekkos lopen hier over de muren en de spinnen krioelen ook her en der. Ideaal.... Omar is een leuke gast die alles weet over de natuur, erg sjiek om hier te slapen. De luchtvochtigheid is 99%, dus mijn bierbuik zweet ik in no time weg hier.

Dag 9 Puerto Jimenez

Om 6 uur in de ochtend stonden we bij de lokale supermarkt waar de lokale bus (zo een veevervoer wagen) ons zou brengen naar de andere kant van het eiland. Omdat er maar 7 mensen mee wilden reed deze echter niet. Daar stonden we dan extra vroeg opgestaan. Dan maar op eigen houtje naar het strand lopen, beste keuze OOIT! In de 14 km heen en terug passeerde we hordes papegaaien, verschillende soorten apen, vlinders, krokodillen, hagedissen en andere vogels. Erg leuk om zelf dieren te spotten. We werden ook ruim 3 uur vergezeld door twee straathonden die ons bleven volgen, genaamd ratteplan en rotjoch (zelf bedacht ;-)). Bijna 8 uur lang hadden we gelopen met als resultaat een vol fototoestel en een lege motor. We hebben ervoor gekozen om het nationale park hier over te slaan daar we van mening te zijn dat we niet veel meer zullen zien dan vandaag. Morgen dus verder Costa Rica in, op maar Manuel Antonio.