La Fortuna / El Arenal - Reisverslag uit Fortuna, Costa Rica van Robert Dolmans - WaarBenJij.nu La Fortuna / El Arenal - Reisverslag uit Fortuna, Costa Rica van Robert Dolmans - WaarBenJij.nu

La Fortuna / El Arenal

Door: Robert

Blijf op de hoogte en volg Robert

26 September 2015 | Costa Rica, Fortuna

Dag 14 Monteverde - La Fortuna / El Arenal

Na onze hike in Monteverde gingen we het avontuur aan om in La Fortuna te komen. Om 11 uur klaar voor vertrek. Volgens de navigatie zou de reis 3,5 uur duren over 58 kilometer. Whuuut, zolang over zo een klein stuk? Dat kon niet veel goeds betekenen. En dat was het ook niet.

De wegen waren gevuld met keien en modder. Dakkar rally voor 58 km lang in een huurauto zonder vierwielaandrijving, garantie voor een avontuur.

Manoeuvrerend langs sinkholes, grote keien, modderige wegen en straathonden. Kon het nog geavanceerder worden? Ja hoor. Opeens kwamen we bij een T-splitsing en gaf de navigatie aan om rechts de weg in te gaan, stairway to hell.

Waarom? Het begon al mooi toen we over een houten brugje moesten rijden over een beekje heen waarbij alleen de rechterkant een kleine afrastering had. Gewoon een paar planken op elkaar die waarschijnlijk niet meer dan 5 auto's per dag aankan. Het werd erna alleen maar beter.

Paarden die schrokken en half richting onze auto liepen. Beekjes met keien erin waar we met een aanloop doorheen kneurden, alleen maar modder wegen voor de rest. Het was misschien ook een signaal dat we geen mensen tegen kwamen behalve een verdwaalde cowboy te paard met drie honden.
Uiteindelijk liepen we toch letterlijk tegen de muur. Een steile heuvel links gevuld met stenen en rechts met diepe modder. Tot twee keer toe geprobeerd maar ons autootje kon het niet aan. Daar sta je dan! Wijselijk besloten om om te keren. Dus weer scheuren door de beken, de bange paarden en het gammele bruggetje. Bij de fameuze T-splitsing de andere weg gekozen, met succes! Nog 70 km de andere kant op, om een meer heen dat voor de El Arenal vulkaan.
Het uitzicht was super, en de wegen grotendeels van asfalt. Wat een opluchting! De rit duurde nog 3 uur maar we waren allang opgelucht met de bewoonde wereld wegen.

Onderweg nog even gestopt voor een cappuccino, waar het restaurant een prachtige tuin had. Uitzicht over het meer en natuur die eromheen ligt. Overal vogels en apen weer, cool!

Rond 4 uur in de middag aangekomen bij ons hostel, essence arenal. Prachtige omgeving! Uitzicht op de vulkaan, een eigen theekruiden tuin, jacuzzi en een gedeeld gebied met een lokale boerderij waardoor ze over veel vegetarisch voedsel beschikten.

Na genoten te hebben van het uitzicht, de jacuzzi en de theekruiden aangesloten bij het avondeten van het hostel.

We werden aan het werk gezet, zelf soort taco maken met maïs deeg. Bolletjes zelf plat maken, aardappel vulling in de ene en bonen met kaas in de andere. Dit werd vervolgens gefrituurd. Voor het hoofdgerecht kregen we een vegetarische soep met kaas. Toen het hoofdgerecht, onze taco's met groente en banaan. Als dessert nog een cake van kokos. Machtig voedsel uit Costa Rica wat zeer goed smaakte! Dit hostel is nu al de favoriete slaapplek qua omgeving!

Dag 15 La Fortuna / El Arenal

Opstaan en de vulkaan im volle glorie zien zonder wolken, dat is pas een goede morgen! Na een ontbijt op ons hostel, wat wel moet want in 2km omtrek is er ook echt niks anders, richting de heetwaterbronnen gegaan. Er is een plek waar je geen entree voor een dure spa hoeft te betalen, prima dus want al die zooi eromheen boeit ons niet veel.

In een afgelegen pad kwamen we uit bij de bron, heerlijk warm water dat kolkend langskwam. Net een zwembad stroomversnelling alleen zonder chloor. Na een uur hier ook wel weer op uitgekeken. Na wat rondrijden, want ja alle wegen behalve de 80 km weg bestaan uit keien en sinkholes dus het duurde wel even, terug bij het hostel.

Even chillen in de hangmat met uitzicht op het meer plus vulkaan erna de wandelpaden van ons hostel en de aangrenzende boerderij geprobeerd. Eigen koffieplanten, visvijver, natuurzwembad en een mooi uitzicht. Erna vonden we een pad dat richting het bos ging, super vet! Langs apen en vogels door een ruw terrein.

Erna avondeten, dit keer mochten we zelf naan brood maken. Na het dessert weer gaan slapen want, het is hier mooi maar verdomme wat een afgelegen plek wat het wel saai maakt. Morgenvroeg gaan we verder, op naar de hoofdstad San José om daar een avond te stappen en de zondagochtend te vliegen naar Mexico.