Bienvenidos Panama - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van Robert Dolmans - WaarBenJij.nu Bienvenidos Panama - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van Robert Dolmans - WaarBenJij.nu

Bienvenidos Panama

Door: Robert

Blijf op de hoogte en volg Robert

14 September 2015 | Panama, Panama-stad

Dag 1 reis Amsterdam naar Panama stad

04.00 uur kwam ik aan in Vijlen om mijn reisgenoot, Ivo, te meeten. Vervolgens in de auto gestapt om richting schiphol te gaan. Bekende van Ivo ging mee en reed de auto terug, dus geen parkeerperikelen.

Rond 10.30 uur arriveerde we in Madrid. Anderhalf uur later in de vlucht richting Panama. Iberia.... Ik had gehoopt nooit meer met deze maatschappij een lange vlucht te maken maar helaas. Geen eigen scherm, maar gelukkig heb ik een gsm met spelletjes, een shoestring boekje over centraal Amerika en de laatste Feyenoord magazine. Daarmee heb ik me 10,5 uur moeten bezighouden. Gelukkig zitten ivo en ik in een rij van 4 stoelen zonder andere personen, dus lekker veel ruimte! En een usb ingang wat betekent: onbeperkt apps en muziek gebruiken, ideaal! Achteraf gezien misschien wel beter dan met een eigen schermpje?

Na mezelf vermaakt te hebben landen we dan eindelijk in Panama Stad. Snel door de douane heen en taxi naar ons hostel voor twee avonden. Meteen een klap van de benauwde weersomstandigheden hier! Gelukkig is er 5 uur verschil met Nederland dus kwamen we rond 4 uur lokale tijd aan in ons hostel.

Ons hostel ligt in de buurt Marbella, dicht bij de zee. Na het inchecken (mooie dorm voor 12 personen met een douche en een of andere vadsige badkuip / jacuzzi) meteen de boulevard opgegaan.

Eenmaal buiten ben je omringd door grote gebouwen waar ook nog veel onder constructie zijn. Het lijkt wel een beetje op Dubai in het zuur!

Ook de boulevard, die trouwens erg mooi ingericht is, is er hard gewerkt. Overal vind je fitness apparatuur in de buitenlucht en zijn er voetbalvelden. De Panamese bevolking is erg sportief, getuigen de vele groepen mensen die in het openbaar op muziek aan zumba achtige taferelen doen. Vreemdste om te zien was toch wel de silent disco workout waar op een plein drie grote groepen mensen een zumba workout deden. Ja, je leest het goed. Er waren zeker 200 mensen met een koptelefoon op hun hoofd die de instructies van drie verschillende podia opvolgde. Erg bizar. Verder zijn er ook veel kleine kraampjes met ijs, churrito's en mango. Ook is er een grote community aan het einde van de boulevard waar zitplaatsen zijn en je burrito's, vis en overige voedselwaren kunt benutten.

Teruglopend gingen we es via her centrum van Marbella, dus van de boulevard af. Wat een omgekeerde wereld. Half afgemaakte stoepen, rioolputten zonder deksel en overal slecht verlicht. Het leek soms wel op een scène uit dual survivor. Mijn eerste indruk was, dit is een smerige stad zodra je de toeristische zones verlaat. Hopelijk dat mijn aanname nog veranderd.

Eenmaal terug nog even een paar lokale biertjes gedronken in het hostel en nog eat dingen uitgestipt voor onze reis. We gingen vroeg na bed, wat wel mag na bijna 17 uur onderweg te zijn geweest. Morgen weer een nieuwe dag, het ontdekken van Panama Stad.

Dag 2

Vroeg wakker om gebruik te maken van het ontbijt van het hostel, pannenkoeken. Enige probleem, deze zelf maken op een gasfornuis... Snel opgegeven en maar wat gaan eten in de stad. Vandaag staan twee dingen op het programma: Panama kanaal en Casco Viejo.

Natuurlijk backpack style met het openbaar vervoer. 35 cent voor een metro naar het busstation en 40 cent om naar het kanaal te gaan. Kost niets!

Aangekomen op Miraflores (het kanaal) was de entree voor een of ander museum hierover en de sluispoorten zien 15 euro. Was het dat wel waard? Nee dachten wij. Toevallig een Franse en Italiaanse tegen die net nagevraagd hadden waar je iets kon zien van het kanaal zonder het museum gedeelte. Met zijn vieren gingen we vervolgens te voet en een stukje met de taxi. Uiteindelijk aangekomen op een plek waar het kanaal zichtbaar was. Paar grote boten en water. Foto's gemaakt en we zijn er geweest, niet te spectaculair dus doorrr.

Op naar Parque Nacional Soberania, een tropisch regenwoud in Panama. Taxi gepakt daar aangekomen zijn we blijkbaar bij een gedeelte van het park wat als dierentuin fungeert. Om er te hiken moet je blijkbaar met de auto zijn ivm de afstanden. We kwamen erachter dat we in een kinderpark waren toen we de kaart hadden van het park en de naam afweek. Wonderbaarlijk genoeg kregen we nadat we meteen teruggingen naar de kassa allemaal onze 5 dollar terug.

Om verdere teleurstelling en te voorkomen hebben we de bus terug naar de stad gepakt.

Hop met de metro naar Casco Viejo, de oude binnenstad. Hier zag je nog de oude Spaanse bouwstijl terug, vele leuke straatjes met kleurrijke gebouwen. De ruïnes opgefleurd met graffiti.

Panama stad, we hadden het er wel gezien in anderhalve dag. Een dag eerder dan gepland dus de nachtbus richting Boca Del Toro. Daar zit ik nu dus 10 uur in om mijn trip in Panama te vervolgen.