Playa del Carmen, chichen itza, cozumel - Reisverslag uit Playa del Carmen, Mexico van Robert Dolmans - WaarBenJij.nu Playa del Carmen, chichen itza, cozumel - Reisverslag uit Playa del Carmen, Mexico van Robert Dolmans - WaarBenJij.nu

Playa del Carmen, chichen itza, cozumel

Door: Robert

Blijf op de hoogte en volg Robert

06 Oktober 2015 | Mexico, Playa del Carmen

Dag 19 Cancun - Playa del Carmen

Rond 11.45 de bus van Cancun richting Playa del Carmen gepakt. Na een uurtje aangekomen op onze tweede bestemming in Mexico.

Eerste indruk? ZIet er veel leuker en gezelliger uit dan Cancun!

In hostel 3B zitten we weer es in een dorm (slaapzaal) voor 5 personen. Foto's op booking.com zaken er goed uit qua feesten en mensen, alleen waren de privé kamers helaas vol.

Hostel is leuk met een dakterras inclusief bar en zwembad(je). Alleen geen reet te doen.

Even snel door het plaatstje gelopen, veel souvenir zwik winkels waar men snel beledigd is als je niet meteen wat koopt.

Een bar gevonden die twee champions league wedstrijden uitzond, Barcelona vs Bayer Leverkussen en Bayern München vs Dinamo Zagreb. Ideale omgeving voor een paar corona, kipvingers en nacho's.

Erna ben ik even naar de lokale kapper gegaan. Dit was net een stuk uit een GTA spel of gangster film. Opgepompte mexicaan die hele tijd tegen me aan praatte over bier, drugs en vrouwen. Leuk, kom uit Hoensbroek dus het intimideerde me niks. Gewoon mooi dom mee lullen!

Erna Ivo opgezocht op het dakterras van ons hostel. Hier ging de bar net open. Alleen draaide ze Jason Mraz zijn cd... Bierflessen van 1,2 liter waren smakelijk, maar na wat geklaag van Ivo werd er toch andere muziek gedraaid. Was niet veel gaande...

Erna het uitgaanscentrum gevonden. In tegenstelling tot Cancun kun je hier overal zonder entree naar binnen. Allemaal openlucht bars met leuke muziek. Goed vermaakt!

Dag 20 Playa del Carmen

Niks speciaals... Strand dagje. Enige memorabele moment was de New Yorker die onder Ivo sliep. Die maakte tot twee keer toe een geluid in zijn slaap dat klonk als een rendier dat aan het doodgaan was.

Besloten om t/m dinsdag in Playa del Carmen te blijven, maar wel een eigen kamer daar het hostel niet veel speciaal was.

Wasje gedaan naast de kapper van gisteren, nog even gekletst met de gangsters van de kapsalon en un de avond weer opstap geweest, niks bijzonders verder.

Dag 21 nieuwe uitvalbasis

Vroeg uitgecheckt om naar onze nieuwe uitvalbasis te verkassen. 20 minuten lopen en we kwamen aan bij ons nieuwe hotel, meer een soort studio. Erg relax!

Ivo voelde zich niet zo lekker, dus ben ik alleen naar het strand gegaan.

In de avond een goede burrito naar binnen gewerkt en een tour geboekt voor morgen de hele dag om naar de oude maya tempels te gaan, chichen itza.

Dag 22 Chichen Itza

Rond 7.30 uur werden we opgepikt om met een tourbus richting Chichen Itza, een van de 7 'nieuwe' wereldwonderen, te gaan.

Heerlijk toeristische bus die er 4 uur over deed voor we bij onze eerste stop waren. Die rit was een hel, een gast die Maya taal sprak en ons maya kalenders probeerde te verkopen na een verhaal van een half uur in gebrekkig Spaans en Engels, toeristisch gekakel van onze gids de hele rit... Beloofde niet veel goeds. Of toch?

Eerste stop, een cenote. Dit is een water bevattende grot. De cenote waar wij aankwamen was het 'dak' er niet meer. Maar wat een super mooie omgeving! Eenmaal beneden kun je van een verhoging het water inspringen. Tuurlijk deden we dat! Het water was zwaarder dan normaal dus zwemmen vergde nog meer inspanning, maar super mooi!

Erna een buffet gehad waar we 45 minuten onbeperkt mochten eten. Tijdens het eten was een soort tapdance act met twee vrouwen en een man. De man floot de hele tijd als een vogel. Opeens hadden ze flessen op hun hoofd en draaide ze rondjes, erna had de man een stierenkop en de twee vrouwen wat lintjes en liepen ze de polonaise. Misschien een van de bestr acts die ik OOIT heb mogen aanschouwen.

Na het buffet dan eindelijk waar we voor gekomen waren, chichen itza. De toeristen groep werd gesplitst in een Engelstalige en Spaanstalige groep. Wij gingen lekker op eigen houtje rechtstreeks naar de piramide (El Castillo) voor een paar mooie foto's en ontweken die toeristische zooi, toch mijn lonely planet boekje bij me met alle informatie erin! Een mooie omgeving met vele ruïnes uit de tijd van de Maya's waren er te vinden, met als hoogtepunt natuurlijk een van de zeven nieuwe wereldwonderen, El Castillo. De beroemde piramide stak hoog uit in het midden. Het meeste van het terrein was echter gevuld met winkeltjes met souvenirs, die stukken goedkoper waren dan in de stad. Paar leuke dingetjes gekocht dus!

Na 2,5 uur rondlopen door het park ging de bus naar de laatste stop, Valladolid. Dit stadje heeft een mooi plein met een grote kerk en heeft nog de kenmerken van honderden jaren terug toen dit een Spaanse nederzetting was. Alle gebouwen in verschillende kleuren zoals Casco Viejo in Panama of Bo kaap in Kaapstad, erg leuk om te zien.

Dag 23

Strand, zon, zee, bier.

Dag 24 Isla Cozumel

Het eiland van Mexico dat voor de kust van Playa del Carmen ligt stond vandaag op de planning.

Met de veerboot duurt het ongeveer een half uur eer je op het eiland bent. Eenmaal aangekomen had Ivo meteen kans om te gaan duiken met een groep om 11 uur. Prima, we hadden een scooter gehuurd dus ik pakte die alvast en ging het eiland verkennen en om 15.00 uur weer te meeten.

Zo gezegd zo gedaan, scooter gehaald en gaan rijden. Sidenote, ik had nog nooit met een scooter gereden, maar het is net als fietsen.

Het hele eiland heeft 60+ kilometer aan een grote weg die je langs de hele kust brengt. In het begin langs jungle waar soorten wasberen, leguanen en vogels telkens de weg overstaken/overvlogen. Erna kwam ik aan bij een beachclub geïnspireerd op Bob Marley waar ik even een hamburgertje had gegeten en genoot van het uitzicht.

De weg terug was langs het strand waar je kon zwemmen (andere kant waren de koraalriffen welke voor snorkelen en duiken zijn afgesloten). Ik vond een stukje strand waar niemand was en man, wat prachtig! Water zo helder als kraanwater, bij een duik met de ogen open kon ik alles zien, echt vet!

Bij terugkomst stond ik te wachten op ivo, bijna anderhalf uur later dan gepland kwam hij aan. Blijkbaar was zijn tour uitgelopen daar de begeleider te laat was. Achja, tenminste het centrum een beetje kunnen verkennen en zonlicht opgevangen.

De scooter moest om 19.00 uur terug zijn, dus het had niet veel nut meer nog een rondje te rijden. Een paar pils gedronken en weer veerboot terug gepakt.

Erna even bij senor Frog wat gegeten, tent waar alles over the top is. Guacamole komen ze met een soort ijswagen maken voor je neus. Overal leuzen hangen en overdreven aardig, maar wel leuk.

Dag 25

Strand, bier, eten. Morgen weer verder, op naar USA, Miami!!